29. November 2018, Köln

Städte stehen vor der Herausforderung einer sozial-ökologischen Transformation, die eine proaktive Neuausrichtung des öffentlichen Handelns erfordert. Dies umfasst die strategische Aufstellung und Steuerung im "Konzern Stadt", Stadt-Umland-Kooperationen wie auch neue, bürgergesellschaftlich getragene Formen der Koproduktion. Welche Strategien gibt es für diese Herausforderungen und wie können sie zu gleichwertigen Lebensverhältnisse als Grundlage einer nachhaltigen Entwicklung aller Regionen in der Bundesrepublik beitragen?

Vor diesem thematischen Hintergrund wurde die interdisziplinäre Diskussion zur Weiterentwicklung der kommunalen Daseinsvorsorge, die auf dem 1. Kölner Symposium (2017) initiiert worden war, weitergeführt. Das Symposium hat die Stadt Köln gemeinsam mit den Stadtwerken Köln und den wissenschaftlichen Partnern Deutsches Institut für Urbanistik (Difu) sowie Finanzwissenschaftliches Forschungsinstitut an der Universität zu Köln (FiFo Köln) veranstaltet.

Dank gilt der NRW.BANK für die Unterstützung der Veranstaltung.

PDF, 67 kb
PDF, 68 kb
1. Kölner Symposium "Integrierte Infrastruktur- und Finanzplanung in Zeiten urbaner Transformation"

Intro (English): Conference "Integrated Infrastructural and Financial Planning in Times of Urban Transformation"

The vision of equal living conditions forms part of the German constitution and is still central to securing prosperity and sustainable development of all regions in Germany. It is fundamental for the provision of public services of general interest also at the local level. Fiscal Sustainability is a key factor to safeguard the stability of public services and infrastructure development.

Along with their greater regions, cities face the challenge of a socio-ecological transformation, which requires a proactive reorientation of the public sphere – their strategic approaches ought to embody cooperation with public companies, ought to foster cooperation within the regional context and ought to be open for new forms of co-production with civil society ("from engagement to co-creation"). OGP (Open Government Partnership) is the international concept that accompanies this process in order to secure economic and fiscal, but also social and ecological added value.

Today's outset of cities raises a number of questions: What impact do these developments have on investment strategies? What role do intergovernmental relations and its reform play for equal living conditions? How can scenario analysis help to financially secure the complex requirements for public decision making? How can SDGs and indicator-based, integrated planning processes contribute to the success of transformation? How can the existing administrative culture and its traditional processes be adapted to new forms of public service provision? Can forms of coproductive service provision create added value for citizens?

The City of Cologne and the Stadtwerke Köln GmbH as well as the research partners, Difu and FiFo, jointly hosted the symposium. We would like to thank NRW.BANK for supporting this event.

Gemeinsam veranstaltet durch: